WYTYCZNE REDAKCYJNE


Publikacja poseminaryjna ŁÓDŹ U LIKE 2023

Wytyczne redakcyjne dla autorów referatów

 

Informacje ogólne

1.     Autorami referatu mogą być osoby, które wystąpiły podczas 14. edycji SNSA Łódź U Like.

2.     Tekst powinien poruszać zagadnienia przedstawione przez Autorów podczas prezentacji,
po ewentualnym poszerzeniu lub/i uzupełnieniu materiału badawczego i powinien być autorskim, niepublikowanym wcześniej opracowaniem.

3.     Autorzy zobowiązani są dostarczyć do Organizatora kompletne, przygotowane zgodnie z podanymi niżej wytycznymi teksty drogą elektroniczną na adres e-mail: wstepniak.lodzulike23@gmail.com do 05.05.2023 r.

4.     Referaty należy dostarczyć do Organizatora w formacie umożliwiającym edycję tekstów (.doc, .docx, .odt, .rtf). Ilustracje należy przysłać również jako osobne pliki w formacie .jpg, .png lub .pdf.

5.     Referaty poddane zostaną recenzji. Recenzentami będą pracownicy naukowi
Wydziałów / Instytutów Architektury uczelni technicznych ze stopniem naukowym doktora
lub wyższym.

6.     Po otrzymaniu recenzji Autorzy zobowiązani są poprawić artykuły w sposób określony przez Recenzenta i odesłać Organizatorowi Seminarium w terminie określonym przez Organizatora
(nie mniejszym niż 2 tygodnie od otrzymania recenzji).

 

Zawartość opracowania

·     Teksty należy przygotować w formacie B5 (176x250 mm), zostawiając z każdej strony 2,5 cm marginesu.

·     Objętość artykułu powinna wynosić 20 000 – 30 000 znaków ze spacjami. Do objętości wlicza się tytuł, streszczenie, tekst właściwy, przypisy dolne, bibliografię, tytuł i streszczenie w języku angielskim oraz ilustracje i tabele. 1cm2  ilustracji lub tabeli odpowiada objętości 13 znaków.

·     Referat powinny być w całości napisane czcionką Times New Roman, w tym:

·       imię i nazwisko Autora – 11 pkt, kursywą

·       afiliacja Autora – 10 pkt, kursywą

·       tytuł – 14 pkt, pogrubioną

·       śródtytuły – 12 pkt, pogrubioną

·       treść artykułu – 11 pkt

·       przypisy dolne – 10 pkt

·       podpisy pod ilustracjami i tabelami – 10 pkt, ich źródła dodatkowo kursywą

·       bibliografia – 10 pkt

·       streszczenia – 11 pkt, kursywą

·       nota o autorze – 11 pkt

1.   Autorzy: W lewym górnym rogu należy umieścić imię, nazwisko i afiliację Autora(ów).

2.   Tytuł: Poniżej autorów należy umieścić tytuł  i wyrównać go do prawej strony.

3.   Streszczenie: Pod danymi autorów należy umieścić streszczenie w języku polskim – wyjustowane. Długość streszczenia nie może przekraczać 300 znaków (ze spacjami). Na końcu streszczeń należy podać słowa klucze – 3 do 5 określeń przybliżających tematykę artykułu.

4.   Treść: Tekst powinien być wyjustowany, z interlinią 1,15 i wcięciem akapitowym 0,7 cm.

4.1.  Tekst powinien zawierać wstęp – krótkie wprowadzenie do tematu, rozwinięcie – szczegółowe opracowanie tematu wraz z ilustracjami, komentarzami i odniesieniami do aparatu naukowego, podsumowanie zawierające wnioski z przeprowadzonych analiz/badań/obserwacji. Zwroty obcojęzyczne należy zapisywać kursywą.

4.2.  Materiał ilustracyjny ma za zadanie przybliżyć czytelnikowi zagadnienia opisywane w artykule.

4.2.1.     Musi być ściśle związany z treścią opracowania i nie może stanowić więcej niż ½ jego objętości.

4.2.2.     Wszystkie ilustracje należy podpisywać jako ryciny (ryc.) i numerować w jednym ciągu w całym artykule. Pod podpisem każdej ilustracji należy wpisać źródło, z którego korzystał Autor. Należy podać autora fotografii lub grafiki, w przypadku fotografii również rok jej powstania (jeśli to możliwe) lub okres powstania np. fot. autora, 2017/ fot. z archiwum
J. Kowalskiego, lata 30. XX w.

4.2.3.     Autorzy zgłaszając tekst przejmują wszelką odpowiedzialność za ewentualne naruszenie cudzych praw autorskich, jeśli dana ilustracja byłaby użyta przez nich bezprawnie.

4.2.4.     Wszystkie grafiki, w których istotne znaczenie mają kolory (np. wykresy, diagramy) należy dostarczyć w dwóch wersjach kolorystycznych: kolorowe i w odcieniach szarości, przygotowane tak, że będą one czytelne również w druku czarno-białym.

4.3.  W tekście należy umieszczać przypisy dolne zawierające pozycje bibliograficzne, do których odnosi się dany fragment tekstu.

4.3.1.     Pierwszy opis danej pozycji powinien wyglądać tak, jak w bibliografii załącznikowej (patrz: załącznik nr 2 – zasady sporządzania bibliografii załącznikowej). Dalej należy stosować skrócone wersje opisu, a także skróty takie jak „op. cit.”, „tenże”, „tamże”.

4.3.2.     Pożądanym elementem są też przypisy komentujące i uzupełniające podstawową treść artykułu.

5.     Źródła: Po zasadniczej treści należy umieścić bibliografię załącznikową, ułożoną alfabetycznie, opracowaną według wzoru używanego na Politechnice Łódzkiej (załącznik nr 2). Źródła bibliograficzne należy ponumerować za pomocą cyfr arabskich. W przypadku korzystania z źródeł archiwalnych przed Bibliografią należy umieścić Archiwalia numerowane oddzielnie.

6.     Streszczenie w języku angielskim: Po literaturze należy umieścić wyśrodkowane, pogrubione tłumaczenie tytułu referatu na język angielski, po którym umieszone jest wyjustowane, zapisane kursywą tłumaczenie streszczenia, które należy poprzedzić wyśrodkowanym, pogrubionym
i zapisanym kursywą słowem Summary. Pod streszczeniem należy wypisać przetłumaczone
na angielski słowa kluczowe

 

7.     Nota o Autorze: Notę o autorze można przysłać w osobnym pliku tekstowym. Należy w niej podać:

       imię i nazwisko autora wraz z tytułami i stopniami naukowymi i zawodowymi,

       kierunek, rok i stopień studiów, jeśli dotyczy

       nazwę uczelni, wydziału i koła naukowego / katedry lub zespołu, w którym pracuje autor,

       ważniejsze osiągnięcia naukowe i zawodowe.




WZÓR NOTY:

Małgorzata Urbańska – inż. arch., w czasie Seminarium Łódź U Like 2019 studentka I roku studiów magisterskich kierunku Architektura na Politechnice Łódzkiej. Od 2016 r. członkini Koła Naukowego Studentów Architektury „IX Piętro”.  Brała udział w XVIII Wyprawie  Naukowej Studentów Architektury w Karpaty Wschodnie – Huculszczyzna 2016 oraz w wystawie powyprawowej fotografii
i rysunków inwentaryzacyjnych drewnianych cerkwi huculskich. Od lutego do lipca 2017 roku stypendystka programu LPP Erasmus + w University of Thessaly w Volos w Grecji. Obecnie Zastępca Przewodniczącej  Koła Naukowego „IX Piętro”.


APARAT POMOCNICZY

(przypisy i bibliografia)

A.    Archiwalia:

I. Zapis źródeł archiwalnych:

·       nazwa archiwum, np. Archiwum Główne Akt Dawnych. W pierwszym zapisie pełna nazwa instytucji i skrót w nawiasie, w kolejnych - skrót: np. AGAD

·       nazwa zespołu archiwalnego i skrót w nawiasie (zbiór dokumentów, które wyszły np. z danego urzędu) w kolejnych tylko skróty

·       sygnatura akt (teczki zawierającej akta)

·       tytuł dokumentu, np. sprawozdanie urzędnika o sytuacji w mieście, itp.

·       numer strony bądź karty

 

(w przypisie dolnym tylko skróty nazw archiwum i zespołu, sygnatura i numer strony/karty)

 

UWAGA w przypadku braku danych o autorze w miejscu nazwiska i inicjału imienia wstawić [-]. Pozycje te umieścić na końcu spisu bibliograficznego w kolejności alfabetycznej tytułów.

B.    Materiały drukowane i pisane:

I. Pozycja książkowa:

·     nazwisko i inicjał imienia autora (nazwisko rozstrzeloną czcionką – odstępy rozstrzelone co 1 pkt)

·     tytuł pracy (kursywą)

·     wydawca

·     miejsce i rok wydania (bez przecinka po miejscu wydania)

·     ISBN/ISSN

 

(w przypisie dolnym należy podać inicjał przed nazwiskiem, tytuł kursywą, miejsce i rok wydania oraz odwołanie do konkretnej strony/stron np. H. Wells, Zmierzch psychoanalizy. Od Freuda do Fromma, Warszawa 1968, s. 49)

 

II. Pozycja książkowa – praca zbiorowa:

·       nazwisko i inicjał imienia autora (nazwisko rozstrzeloną czcionką – odstępy rozstrzelone co 1 pkt)

·       tytuł danego rozdziału (kursywą)

·       tytuł pracy zbiorowej (kursywą)

·       ew. tom jeśli praca wielotomowa

·       nazwisko i inicjał imienia osoby odpowiedzialnej za całość pracy zbiorowej (redaktora naukowego) po którym w nawiasie umieszony jest skrót (red.)

·       wydawca

·       miejsce i rok wydania

·       ISBN/ISSN

·       zakres stron, które obejmuje rozdział

 

(w przypisie dolnym należy podać inicjał przed nazwiskiem, tytuł rozdziału kursywą, tytuł pracy zbiorowej kursywą i ew. tom, miejsce i rok wydania oraz odwołanie do konkretnej strony/stron np. W. Pardała, Modernistyczna Kolumna, [w:] Kolumna-Las Miasto-Ogród, t. II, Łódź 2017, s. 27)

 

III. Zapis artykułu:

·       nazwisko i inicjał imienia autora (nazwisko rozstrzeloną czcionką – odstępy rozstrzelone co 1 pkt)

·       tytuł danego artykułu (kursywą)

·       nazwa czasopisma (prostą czcionką, ujęta w cudzysłów), podtytuły

·       tom lub rocznik

·       rok wydania (czasem nr zeszytu)

·       ISBN/ISSN

·       zakres stron, które obejmuje artykuł

 

(w przypisie dolnym należy podać inicjał przed nazwiskiem, tytuł artykułu, nazwę czasopisma ujętą w cudzysłów, numer, rok wydania oraz odwołanie do konkretnej strony/stron np. A. Brożek, Ze studiów nad małym ruchem granicznym między Śląskiem a Zagłębiem Dąbrowskim na przełomie XIX i XX wieku, [w:] „Śląski Kwartalnik Historyczny Sobótka”, R. XIII, 1968, nr 4, s. 604.

IV. Zapis recenzji w czasopiśmie:

·       nazwa autora recenzji (nazwisko rozstrzeloną czcionką – odstępy rozstrzelone co 1 pkt)

·       (rec:) nazwa autora recenzowanej pracy (nazwisko rozstrzeloną czcionką – odstępy rozstrzelone co 1 pkt)

·       tytuł recenzowanej pracy (kursywą)

·       tytuł czasopisma, w którym znajduje się recenzja

·       dalej, jak w zapisie art.

 

np. J. Skodlarski, (rec.:) W. Waśniewski, Na przedpolach stolicy 1939-1945, „Rocznik Łódzki”, t. XX (XXIII), 1975, s. 355.

C. Dokumenty elektroniczne

I. Pozycja zwarta elektroniczna (książka, baza danych, program):

·       nazwa autora lub autorów (nazwisko rozstrzeloną czcionką – odstępy rozstrzelone co 1 pkt)

·       tytuł (kursywą)

·       nośnik

·       wydanie (numer wersji)

·       miejsce i rok wydania (bez przecinka po miejscu wydania)

·       ISBN/ISSN

·       data aktualizacji

·       data dostępu *

·       warunki dostępu*

·       strony na których znajduje się art. (110-112)

*dotyczy publikacji dostępnych w Internecie

np. D.Christiansen, Electronics engineers handbook [CD-ROM]. 4 ed. Nowy Jork 1999.

Encyclopedia of Surface and Colloid Science [online], Nowy Jork 1997-2005.
[dostęp: 12 maja 2005]. Dostępny w Internecie http://www.dekker.com/servlet/product/productid/E-ESCS

II. Artykuł (rozdział) w wyd. zwartym elektronicznym :

·       nazwa autora fragmentu pracy, który nas interesuje (nazwisko rozstrzeloną czcionką – odstępy rozstrzelone co 1 pkt)

·       tytuł tej części pracy zbiorowej (kursywą)

·       [w:] tytuł całej pracy zbiorowej (kursywą)

·       nazwisko red. (pod red.) (nazwisko rozstrzeloną czcionką – odstępy rozstrzelone co 1 pkt)

·       nośnik

·       wydanie (wersja)

·       miejsce i rok wydania (bez przecinka po miejscu wydania)

·       ISBN/ISSN

·       data aktualizacji

·       data dostępu *

·       warunki dostępu*

·       strony na których znajduje się art. (110-112)

*dotyczy publikacji dostępnych w Internecie

np. W.H. McConnell, Constitutional history, [w:] The Canadian encyclopedia [CD-ROM]. Macintosh version 1.1. Toronto 1993, s. 254

III. Wydawnictwo ciągłe elektroniczne:

·       tytuł czasopisma

·       nośnik

·       wydanie (wersja)

·       miejsce i rok wydania (bez przecinka po miejscu wydania)

·       ISBN/ISSN

·       data aktualizacji

·       data dostępu *

·       warunki dostępu*

·       strony na których znajduje się art. (110-112)

*dotyczy publikacji dostępnych w Internecie

np. “Journal of Technology Education” [online], Blacksburg, Virginia 1989 [dostęp: 15 marca 1995]. Dostępny w Internecie: gopher://borg.lib.vt.edu:70/1/jte.



PRZYKŁADOWY ARTYKUŁ:


(wersje pdf przykładowych artykułów do pobrania)