Publikacja poseminaryjna ŁÓDŹ U LIKE
2023
Wytyczne redakcyjne dla autorów referatów
Informacje
ogólne
1. Autorami
referatu mogą być osoby, które wystąpiły podczas 14. edycji SNSA Łódź U Like.
2. Tekst
powinien poruszać zagadnienia przedstawione przez Autorów podczas prezentacji,
po
ewentualnym poszerzeniu lub/i uzupełnieniu materiału badawczego i powinien być autorskim, niepublikowanym wcześniej
opracowaniem.
3. Autorzy
zobowiązani są dostarczyć do Organizatora kompletne, przygotowane zgodnie z podanymi
niżej wytycznymi teksty drogą elektroniczną na adres e-mail: wstepniak.lodzulike23@gmail.com do
05.05.2023 r.
4. Referaty
należy dostarczyć do Organizatora w formacie umożliwiającym edycję tekstów
(.doc, .docx, .odt, .rtf). Ilustracje należy przysłać również jako osobne pliki
w formacie .jpg, .png lub .pdf.
5. Referaty
poddane zostaną recenzji. Recenzentami będą pracownicy naukowi
Wydziałów /
Instytutów Architektury uczelni technicznych ze stopniem naukowym doktora
lub
wyższym.
6. Po
otrzymaniu recenzji Autorzy zobowiązani są poprawić artykuły w sposób określony
przez Recenzenta i odesłać Organizatorowi Seminarium w terminie określonym
przez Organizatora
(nie mniejszym niż 2 tygodnie od otrzymania recenzji).
Zawartość
opracowania
· Teksty
należy przygotować w formacie B5 (176x250 mm), zostawiając z każdej strony
2,5 cm marginesu.
· Objętość
artykułu powinna wynosić 20 000 – 30 000 znaków ze spacjami. Do
objętości wlicza się tytuł, streszczenie, tekst właściwy, przypisy dolne,
bibliografię, tytuł i streszczenie w języku angielskim oraz ilustracje i
tabele. 1cm2 ilustracji lub
tabeli odpowiada objętości 13 znaków.
· Referat
powinny być w całości napisane czcionką Times New Roman, w tym:
· imię
i nazwisko Autora – 11 pkt, kursywą
· afiliacja
Autora – 10 pkt, kursywą
· tytuł
– 14 pkt, pogrubioną
· śródtytuły
– 12 pkt, pogrubioną
· treść
artykułu – 11 pkt
· przypisy
dolne – 10 pkt
· podpisy
pod ilustracjami i tabelami – 10 pkt, ich źródła dodatkowo kursywą
· bibliografia
– 10 pkt
· streszczenia
– 11 pkt, kursywą
· nota
o autorze – 11 pkt
1. Autorzy: W
lewym górnym rogu należy umieścić imię, nazwisko i afiliację Autora(ów).
2. Tytuł: Poniżej
autorów należy umieścić tytuł i wyrównać
go do prawej strony.
3. Streszczenie: Pod
danymi autorów należy umieścić streszczenie w języku polskim – wyjustowane.
Długość streszczenia nie może przekraczać 300 znaków (ze spacjami). Na końcu
streszczeń należy podać słowa klucze – 3 do 5 określeń przybliżających tematykę
artykułu.
4. Treść: Tekst
powinien być wyjustowany, z interlinią 1,15 i wcięciem akapitowym 0,7 cm.
4.1. Tekst
powinien zawierać wstęp – krótkie wprowadzenie do tematu, rozwinięcie –
szczegółowe opracowanie tematu wraz z ilustracjami, komentarzami i odniesieniami do aparatu naukowego,
podsumowanie zawierające wnioski z przeprowadzonych analiz/badań/obserwacji.
Zwroty obcojęzyczne należy zapisywać kursywą.
4.2. Materiał
ilustracyjny ma za zadanie przybliżyć czytelnikowi zagadnienia opisywane
w artykule.
4.2.1. Musi
być ściśle związany z treścią opracowania i nie może stanowić więcej niż ½ jego
objętości.
4.2.2. Wszystkie
ilustracje należy podpisywać jako ryciny (ryc.) i numerować w jednym ciągu w
całym artykule. Pod podpisem każdej ilustracji należy wpisać źródło, z którego
korzystał Autor. Należy podać autora fotografii lub grafiki, w przypadku
fotografii również rok jej powstania (jeśli to możliwe) lub okres powstania np.
fot. autora, 2017/ fot. z archiwum
J. Kowalskiego, lata 30. XX
w.
4.2.3. Autorzy
zgłaszając tekst przejmują wszelką odpowiedzialność za ewentualne naruszenie
cudzych praw autorskich, jeśli dana ilustracja byłaby użyta przez nich
bezprawnie.
4.2.4. Wszystkie
grafiki, w których istotne znaczenie mają kolory (np. wykresy, diagramy) należy
dostarczyć w dwóch wersjach kolorystycznych: kolorowe i w odcieniach
szarości, przygotowane tak, że będą one czytelne również w druku czarno-białym.
4.3. W
tekście należy umieszczać przypisy dolne zawierające pozycje bibliograficzne,
do których odnosi się dany fragment tekstu.
4.3.1. Pierwszy
opis danej pozycji powinien wyglądać tak, jak w bibliografii załącznikowej
(patrz: załącznik nr 2 – zasady sporządzania bibliografii załącznikowej). Dalej
należy stosować skrócone wersje opisu, a także skróty takie jak „op. cit.”, „tenże”, „tamże”.
4.3.2. Pożądanym
elementem są też przypisy komentujące i uzupełniające podstawową treść artykułu.
5. Źródła: Po
zasadniczej treści należy umieścić bibliografię załącznikową, ułożoną
alfabetycznie, opracowaną według wzoru używanego na Politechnice Łódzkiej
(załącznik nr 2). Źródła bibliograficzne należy ponumerować za pomocą cyfr
arabskich. W przypadku korzystania z źródeł archiwalnych przed Bibliografią
należy umieścić Archiwalia numerowane oddzielnie.
6. Streszczenie
w języku angielskim: Po literaturze należy umieścić wyśrodkowane,
pogrubione tłumaczenie tytułu referatu na język angielski, po którym umieszone
jest wyjustowane, zapisane kursywą tłumaczenie streszczenia, które należy
poprzedzić wyśrodkowanym, pogrubionym
i zapisanym kursywą słowem Summary.
Pod streszczeniem należy wypisać przetłumaczone
na angielski słowa kluczowe
7. Nota
o Autorze: Notę o autorze można przysłać w osobnym pliku
tekstowym. Należy w niej podać:
• imię
i nazwisko autora wraz z tytułami i stopniami naukowymi i zawodowymi,
• kierunek,
rok i stopień studiów, jeśli dotyczy
• nazwę
uczelni, wydziału i koła naukowego / katedry lub zespołu, w którym pracuje
autor,
• ważniejsze osiągnięcia naukowe i zawodowe.
WZÓR NOTY:
Małgorzata Urbańska – inż. arch., w czasie Seminarium
Łódź U Like 2019 studentka I roku studiów magisterskich kierunku Architektura
na Politechnice Łódzkiej. Od 2016 r. członkini Koła Naukowego Studentów
Architektury „IX Piętro”. Brała udział w
XVIII Wyprawie Naukowej Studentów
Architektury w Karpaty Wschodnie – Huculszczyzna 2016 oraz w wystawie
powyprawowej fotografii
i rysunków inwentaryzacyjnych drewnianych cerkwi
huculskich. Od lutego do lipca 2017 roku stypendystka programu LPP Erasmus + w
University of Thessaly w Volos w Grecji. Obecnie Zastępca Przewodniczącej Koła Naukowego „IX Piętro”.
APARAT POMOCNICZY
(przypisy i bibliografia)
A. Archiwalia:
I.
Zapis źródeł archiwalnych:
· nazwa
archiwum, np. Archiwum Główne Akt Dawnych. W pierwszym zapisie pełna nazwa
instytucji i skrót w nawiasie, w kolejnych - skrót: np. AGAD
· nazwa
zespołu archiwalnego i skrót w nawiasie (zbiór dokumentów, które wyszły np. z
danego urzędu) w kolejnych tylko skróty
· sygnatura
akt (teczki zawierającej akta)
· tytuł
dokumentu, np. sprawozdanie urzędnika o sytuacji w mieście, itp.
· numer
strony bądź karty
(w przypisie dolnym tylko skróty nazw archiwum i zespołu,
sygnatura i numer strony/karty)
UWAGA
w przypadku braku danych o autorze w miejscu nazwiska i inicjału imienia wstawić
[-]. Pozycje te umieścić na końcu spisu bibliograficznego w kolejności
alfabetycznej tytułów.
B.
Materiały drukowane i pisane:
I.
Pozycja książkowa:
· nazwisko
i inicjał imienia autora (nazwisko rozstrzeloną czcionką – odstępy rozstrzelone
co 1 pkt)
· tytuł
pracy (kursywą)
· wydawca
· miejsce
i rok wydania (bez przecinka po miejscu wydania)
· ISBN/ISSN
(w
przypisie dolnym należy podać inicjał przed nazwiskiem, tytuł kursywą, miejsce
i rok wydania oraz odwołanie do konkretnej strony/stron np. H. Wells, Zmierzch psychoanalizy. Od Freuda do Fromma,
Warszawa 1968, s. 49)
II. Pozycja
książkowa – praca zbiorowa:
· nazwisko
i inicjał imienia autora (nazwisko rozstrzeloną czcionką – odstępy rozstrzelone
co 1 pkt)
· tytuł danego rozdziału
(kursywą)
· tytuł pracy
zbiorowej (kursywą)
· ew. tom jeśli
praca wielotomowa
· nazwisko i inicjał
imienia osoby odpowiedzialnej za całość pracy zbiorowej (redaktora naukowego)
po którym w nawiasie umieszony jest skrót (red.)
· wydawca
· miejsce i rok
wydania
· ISBN/ISSN
· zakres stron,
które obejmuje rozdział
(w
przypisie dolnym należy podać inicjał przed nazwiskiem, tytuł rozdziału kursywą,
tytuł pracy zbiorowej kursywą i ew. tom, miejsce i rok wydania oraz odwołanie
do konkretnej strony/stron np. W. Pardała, Modernistyczna Kolumna, [w:] Kolumna-Las Miasto-Ogród, t. II,
Łódź 2017, s. 27)
III. Zapis
artykułu:
· nazwisko
i inicjał imienia autora (nazwisko rozstrzeloną czcionką – odstępy rozstrzelone
co 1 pkt)
· tytuł danego
artykułu (kursywą)
· nazwa czasopisma
(prostą czcionką, ujęta w cudzysłów), podtytuły
· tom lub rocznik
· rok wydania
(czasem nr zeszytu)
· ISBN/ISSN
· zakres stron,
które obejmuje artykuł
(w
przypisie dolnym należy podać inicjał przed nazwiskiem, tytuł artykułu, nazwę
czasopisma ujętą w cudzysłów, numer, rok wydania oraz odwołanie do konkretnej
strony/stron np. A. Brożek, Ze
studiów nad małym ruchem granicznym między Śląskiem a Zagłębiem Dąbrowskim na
przełomie XIX i XX wieku, [w:] „Śląski Kwartalnik Historyczny Sobótka”, R.
XIII, 1968, nr 4, s. 604.
IV.
Zapis recenzji w czasopiśmie:
· nazwa
autora recenzji (nazwisko rozstrzeloną czcionką – odstępy rozstrzelone co 1
pkt)
· (rec:) nazwa
autora recenzowanej pracy (nazwisko rozstrzeloną czcionką – odstępy
rozstrzelone co 1 pkt)
· tytuł
recenzowanej pracy (kursywą)
· tytuł
czasopisma, w którym znajduje się recenzja
· dalej,
jak w zapisie art.
np. J.
Skodlarski, (rec.:) W. Waśniewski, Na
przedpolach stolicy 1939-1945, „Rocznik Łódzki”, t. XX (XXIII), 1975, s.
355.
C. Dokumenty elektroniczne
I.
Pozycja zwarta elektroniczna (książka, baza danych, program):
· nazwa
autora lub autorów (nazwisko rozstrzeloną czcionką – odstępy rozstrzelone co 1
pkt)
· tytuł (kursywą)
· nośnik
· wydanie (numer
wersji)
· miejsce
i rok wydania (bez przecinka po miejscu wydania)
· ISBN/ISSN
· data aktualizacji
· data dostępu *
· warunki dostępu*
· strony
na których znajduje się art. (110-112)
*dotyczy publikacji
dostępnych w Internecie
np.
D.Christiansen, Electronics engineers
handbook [CD-ROM]. 4 ed. Nowy Jork 1999.
Encyclopedia of Surface and Colloid
Science [online], Nowy Jork 1997-2005. [dostęp: 12 maja 2005].
Dostępny w Internecie http://www.dekker.com/servlet/product/productid/E-ESCS
II. Artykuł (rozdział) w wyd. zwartym elektronicznym
:
· nazwa
autora fragmentu pracy, który nas interesuje (nazwisko rozstrzeloną czcionką –
odstępy rozstrzelone co 1 pkt)
· tytuł tej części
pracy zbiorowej (kursywą)
· [w:] tytuł całej
pracy zbiorowej (kursywą)
· nazwisko red. (pod
red.) (nazwisko rozstrzeloną czcionką – odstępy rozstrzelone co 1 pkt)
· nośnik
· wydanie (wersja)
· miejsce
i rok wydania (bez przecinka po miejscu wydania)
· ISBN/ISSN
· data aktualizacji
· data
dostępu *
· warunki dostępu*
· strony
na których znajduje się art. (110-112)
*dotyczy publikacji dostępnych w Internecie
np.
W.H. McConnell, Constitutional history,
[w:] The Canadian encyclopedia
[CD-ROM]. Macintosh version 1.1. Toronto 1993, s. 254
III. Wydawnictwo ciągłe
elektroniczne:
· tytuł czasopisma
· nośnik
· wydanie (wersja)
· miejsce
i rok wydania (bez przecinka po miejscu wydania)
· ISBN/ISSN
· data aktualizacji
· data
dostępu *
· warunki dostępu*
· strony
na których znajduje się art. (110-112)
*dotyczy
publikacji dostępnych w Internecie
np. “Journal of Technology Education” [online], Blacksburg, Virginia 1989 [dostęp: 15 marca 1995]. Dostępny w Internecie: gopher://borg.lib.vt.edu:70/1/jte.
PRZYKŁADOWY ARTYKUŁ:
(wersje pdf przykładowych artykułów do pobrania)